Vanliga frågor och svar

Beställningar

  • Hur beställer man en Kulturpresent? Du kan beställa en Kulturpresent till någon du tycker om via webbsidan kulturpresenten.kulturkalaset.se. Efter att du har gjort din beställning kommer teamet på Göteborgs Kulturkalas att kontrollera tillgängligheten för din bokning och skicka en bokningsbekräftelse via SMS och email. I samband med din bokning så kommer du också att få en personlig länk till din egna Kulturpresentsida där du alltid kan följa status för din bokning.
  • Jag lade en beställning via bokningssidan men jag har inte fått någon bekräftelse - vad gör jag? Om det var mer än 24 timmar sedan du gjorde din beställning och du fortfarande inte har fått någon bekräftelse via SMS eller email, kontakta oss via email.
  • Hur många Kulturpresenter kan jag beställa?/Till hur många adresser kan jag skicka Kulturpresenter? Eftersom det bara finns ett begränsat antal Kulturpresenter så får varje person enbart möjlighet att beställa en Kulturpresent att ge bort. Göteborgs Kulturkalas erbjuder även en mängd andra festivalpunkter som du kan njuta av mellan den 20-22 augusti. Se hela programmet här.
  • Hur många Kulturpresenter finns det att boka? Vi erbjuder totalt runt 540 Kulturpresenter.
  • Kan jag beställa en Kulturpresent till någon som bor utanför Göteborgsregionen? Kulturpresenten kan enbart beställas till en adress inom Göteborg, men Kulturpresenterna kommer att spridas ut och levereras över hela stan!

Leveransen

  • Hur vet jag vem som är Kulturpresent-artisten?/ Hur vet jag att Kulturpresent-artisten hittar till oss? Vi kommer att skicka vidare dina kontaktuppgifter till Kulturpresent-artisten, och hen kommer att befinna sig på den angivna adressen på den tiden som du har bokat. Du får möjlighet att lämna kompletterande uppgifter angående mötesplatsen under bokningsprocessen. Artisten kommer att ringa till dig innan din Kulturpresent levereras. Notera att det kan hända att artisten ringer till dig från ett okänt nummer.
  • Behöver jag kontakta artisten separat? Nej, du behöver inte ta kontakt med artisten. Artisten kommer att befinna sig på den uppgivna adressen den avtalade tiden i enlighet med informationen som du har angett din bokning.
  • Behöver jag själv vara där när Kulturpresenten framförs? Ja, du behöver vara närvarande och möta upp artisten före framträdandet.
  • Hur får personen som jag beställer Kulturpresenten till reda på att det kommer att bli ett framträdande? När du beställer en Kulturpresent så förbinder du dig till att vara närvarande när framträdandet görs. Det är också du som ser till att din utvalda är närvarande på den utvalda platsen innan artisten dyker upp!

Tid och plats för föreställningen

  • Vart och när framförs Kulturpresenten? Kulturpresenten framförs på den adress och tid som du har fyllt i bokningsformuläret.
  • Vad för typ av plats är bra att välja för framträdandet? Vi rekommenderar att du väljer att ha framträdandet utanför mottagarens hus.
  • Kan man be artisten att utföra framträdandet inne i mottagarens hus? Vi har som regel att framträdandet inte får framföras inuti mottagarens hus, detta beror på att det är svårare att uppnå en säker distansiering inomhus.
  • Hur lång tid tar framträdandet? Framträdandet kommer att pågå i ungefär 5-10 minuter från den specificerade tiden.
  • Vad händer om det regnar, kommer Kultupresenten att framföras ändå? Om det blir dåligt väder finns möjligheten att diskutera fram en alternativ plats tillsammans med artisten, till exempel kanske en närliggande busshållplats eller en cykelparkering med tak kan lösa problemet!
  • Min vän arbetar på helgerna, är det möjligt att beställa en Kulturpresent till hennes jobb? Det går bra att beställa Kulturpresenten till en arbetsplats. Vi rekommenderar att framförandet genomförs i en trädgård, på en innegård eller på en annan öppen plats där det är enkelt att upprätthålla en säker distansiering. Om du beställer till en arbetsplats, se till att du fyller i all extra information som behövs i bokningsformuläret.
  • Kan jag beställa Kulturpresenten till min mamma som bor på ett demensboende? Kulturpresenten kan beställas till äldreboenden, demensboenden och liknande, men då behöver du meddela personalen i förväg! Vi rekommenderar att framförandet genomförs i en trädgård, på en innegård eller på en annan öppen plats där det är enkelt att upprätthålla en säker distansiering.
  • Kan jag beställa en Kulturpresent till vårt klubbmöte, så att vi kan dela upplevelsen på 6 personer? Tanken med Kulturpresenten är att den ska ge en privat och personlig upplevelse mellan gåvogivaren och mottagaren. Vi rekommenderar inte att Kulturpresenten upplevs i grupp.
  • Kan alla personer som bor i ett och samma hushåll (exempelvis en hel familj) komma ut och uppleva Kulturpresenten? Tanken med Kultupresenten är att den ska ge en privat och personlig upplevelse mellan gåvogivaren och mottagaren. Personer som bor i samma hushåll kan dock vara närvarande så länge som det går att upprätthålla en säker distansiering.

Kulturpresentens framförande

  • Får jag veta vad för slags artist och framträdande vi kommer att få uppleva på förhand? Går det att lämna önskemål kring vilket slags uppträdande man vill ge bort? Artisten och föreställningen avslöjas inte på förhand. De generella förutsättningarna är att det är runt 5-minuter långa föreställningar som framförs av lokala professionella artister.
  • Har Kulturpresenten en åldersgräns? Nej, Kulturpresenten passar för alla åldrar!

Spela in Kulturpresenten

  • Får jag filma eller fotografera Kultupresenten och dela min upplevelse i sociala medier? Det får du, och det är något som vi uppmuntrar! Använd gärna vår hashtag #kulturkalaset och/eller #göteborgskulturkalas så att vi också kan glädjas åt ditt innehåll.
  • Kan det hända att jag och mottagaren blir fotograferade av Göteborgs Kulturkalas fotografer under föreställningen? Om du har gett din tillåtelse att bli fotograferad under bokningsprocessen så kan det hända att det kommer en fotograf från Göteborgs Kulturkalas för att föreviga er föreställning. I sådana fall kan det även hända att fotografierna används av Göteborgs Kulturkalas i marknadsföringssyfte. Innan varje potentiell fotografering kommer vi att försöka kontakta den som har bokat Kulturpresenten på förhand.

Ändringar eller avbokningar av en Kultupresent

  • Hur gör jag ifall jag tvingas avboka min Kulturpresent? Du kan avboka både en reserverad och en redan bekräftad bokning genom din egen informationssida. Notera dock att avbokningen behöver göras senast 24 timmar innan den bokade Kulturpresenten.
  • Oj, jag råkade fylla i fel kontaktinformation! Vad gör jag nu? Bokningssidan accepterar bara giltiga svenska telefonnummer och adresser i Göteborg. Om du har råkat fylla i felaktiga kontaktuppgifter, ta kontakt med oss så fort som möjligt via email på kulturkalaset@goteborg.com. Vi kommer att svara inom 24 timmar.
  • Kan jag ändra tiden på min Kulturpresent? Nej, den bokade tiden kan inte ändras. Om du behöver avboka din Kulturpresent gör du det via din informationssida senast 24 timmar innan din bokade Kulturpresent.
  • Kan det hända att en Kulturpresent blir försenad/avbokad av anledningar som inte jag kan styra över? Din artist kommer att kontakta dig via telefon ifall din Kulturpresent blir försenad eller ifall det uppstår förhinder. Notera att det kan hända att artisten kontaktar dig från okänt nummer. Din beställning kan också avvisas av vårt produktionsteam ifall bokningen saknar information eller innehåller olämpliga uppgifter.

Säkerhetsfrågor

  • På vilket sätt tar ni hänsyn till säkerheten kopplat till pandemin? Tanken med Kulturpresenten är att det ska vara en personlig och privat upplevelse mellan gåvogivaren och mottagaren. Vi uppmuntrar inte till folksamlingar i samband med föreställningarna. Artisten är skyldig att hålla sig på ett säkert avstånd under föreställningen - och vi uppmanar er att inte själva ta närkontakt med artisten (till exempel genom handskakningar och kramar)
  • Hur upprätthåller ni säkerheten på ett generellt plan? Vårt produktionsteam har gett artisterna säkerhetsinstruktioner och verktyg för att hantera olika situationer som kan uppstå. Artisterna har rätt att avbryta sina framföranden ifall de upplever att det uppstår en osäker situation.

Hittade du inte svaret på din fråga? Kontakta oss på kulturkalaset@goteborg.com